Ce spun noile studii despre creierul uman si invatarea unei limbi straine la diferite varste

Inovatiile tehnologice  care sunt in vremurile noastre intr-un continuu progres deschid orizonturi noi pentru cercetarile din domeniul neurostiintei. Abilitatile uluitoare ale creierului uman sunt in permanenta studiate odata cu dobandirea aparaturii necesare, astfel diverse mituri sunt rasturnate, apar ipoteze noi, sau chiar noi discipline de cercetare, cum ar fi neuroplasticitatea.

Se discuta foarte mult astazi despre neuroplasticitate, sau metamorfoza continua a creierului. Sunt dovezi despre capacitatea creierului de a-si modifica organizarea structurala si functionala, ca raspuns la informatiile din mediul inconjurator pe parcursul intregii vieti. Expertii electrofiziologi si-au propus sa examineze ce se intampla cu creierul pe parcursul invatarii unei limbi straine, si o concluzie generala este aceea ca, intr-adevar, acest proces are un efect vizibil. Zone ale hipotalamusului si ale cortexului cerebral se dovedesc a fi strans legate de dezvoltarea abilitatilor lingvistice.

Un studiu recent al profesoarei Kara Morgan-Short de la Universitatea Illinois din Chicago care a folosit aparatura de reprezentare a rezonantei magnetice  ne prezinta vesti foarte imbucuratoare pentru cei care invata o noua limba straina. Cei care pot vorbi fluent mai multe limbi straine au memoria mai buna, sunt mai creativi si au mentalul mai flexibil decat cei monolingvi. In timpul experimentului o grupa a fost expusa la metoda traditionala de a invata o limba miniaturala artificiala, inventata special pentru proiect, pe cand a doua grupa a fost expusa metodei imersiunii (procedeu similar modului natural de dobandire a limbii materne). Fiind o limba artificiala, voluntarii nu au avut parte de expunere la limbaj si acasa. Dupa sase luni cei care au invatat prin metoda imersiunii au obtinut rezulate mai bune la teste. Centrul de Limbi Straine B.Smart foloseste metoda interactiva a imersiunii, si puteti afla mai multe detalii despre aceasta abordare aici: http://cursuri-bsmart.ro/despre-noi/.

Cand este perioada cea mai benefica pentru a invata o limba straina? Nu este un mit faptul ca in copilarie sunt cele mai favorabile circumstante pentru studiul limbilor staine. Se pare ca zonele cerebrale raspunzatoare pentru limbaj fixeaza anumite tipare sonore odata cu asimilarea limbii materne. Astfel, tiparele sonore deja fixate vor influenta pronuntia adultului care incearca sa invete o noua limba straina. Filologii, in schimb, ne spun ca cine va invata 3 limbi straine pana la pubertate va reusi sa le vorbeasca pe toate 3 cu pronuntiile lor specifice, si, mai mult decat atat, centrii limbajului raman flexibili si adaptabili. Cine a invatat 2 sau 3 limbi straine in copilarie va reusi sa invete noi limbi straine ca adult, fara a avea un accent alterat de fonemele specifice limbilor studiate anterior. Centru B.Smart ofera cursuri de limbi straine pentru copii, adolescenti si adulti, fie in cadrul sediilor (http://cursuri-bsmart.ro/contact/), sau al institutiilor partenere.

Un aspect ingrijorator relevat de disciplinele neurostiintei este legat de degradarea creierului uman odata cu inaintarea in varsta. Vestea buna este ca afectiunile neurodegenerative pot fi evitate prin mentinerea unui mental activ. Atunci cand invatam o limba straina sunt exersate urmatoarele functii cerebrale: concentrarea, atentia, memoria, creativitatea, procesarea informatiilor, gandirea strategica, si lista poate continua. Odata cu invatarea unei limbi straine dobandim noi moduri de a privi si descrie lumea. O veche zicala din limba slovaca ne spune ca ‘fiecare limba invatata este ca o noua viata traita’. Asadar, accepta aceasta provocare datorita multiplelor ei beneficii prin cursurile de limbi straine pentru toate varstele oferite de Centrul B.Smart!

Distribuie